چگونه زیست بخوانیم (بخش دوم)
مروری بر قانون اول چگونه زیست بخوانیم.
سلام سلام سلام
من دکتر حامد طاهری هستم از وب اپلیکیشن زیست بنیان و تصمیم دارم بخش دوم چگونه زیست بخوانیم رو بهتون آموزش بدم. اگر بخش قبلی را ندیده اید، حتما در ابتدا آن بخش رو ببینید. مشکل عمده دانش آموزان در قبول نشدن در کنکور پزشکی و درس خواندن این است که نمی دانند چگونه باید درس بخوانند و در نتیجه در زیست کنکور درصد دلخواه را کسب نمی کنند و یا اینکه بلد نیستند چگونه با تست زیست برخورد کنند.
بنیان در تلاش است با شیوه های جدید آموزشی مانند آموزش قطره ای و آموزش های رایگان و یا با قیمت منصفانه به دانش آموزان این مطالب را به تفسیر آموزش دهد. اگر تا به حال عضو وب اپلیکیشن زیست بنیان نشده اید، بسیار متضرر شده اید، زیرا عضویت و دریافت بسته هدیه رایگان است و در عین حال بهترین سیستمی که میتواند با آن زیست کنکور را یاد بگیرید را از دست داده اید.
ما در ویدیو قبلی قانون اول درس خواندن و چگونه زیست بخوانیم را توضیح دادیم! قرار بر این شد که قطره ای درس بخوانیم و به موضوعات گیر بدهیم و مادامی که آن ها را یاد نگرفته ایم، شروع به مطالعه موضوع جدید نکنیم. در این ویدیو قانون دوم درس خواندن را به شما یاد میدهیم.
شما باید مطالب را مخصوصا در دروسی مانند زیست، ترکیبی و مفهومی بخوانید و مطالب کتاب را با یکدیگر یکجا یاد بگیرید. به عبارتی درست است که مفاهیم در کتاب به صورت فصل به فصل تدریس شده اند، اما در بدن انسان همه آن ها متناسب و پیوسته با یکدیگر فعالیت می کنند. عملکرد دستگاه عصبی روی دستگاه گردش مواد تاثیر دارد. عملکرد گردش مواد هم روی عصبی تاثیر دارد و عملکرد هر دو مثلا روی دستگاه تولید مثل تاثیر دارد. بنابراین ما باید یاد بگیریم که ترکیبی خواندن زیست کنکور به چه صورتی است؟
قانون دوم چگونه زیست بخوانیم : مفهومی و ترکیبی یاد بگیرید.
برای توضیح این موضوع یک مثال را در نظر میگیریم. بیاید در مورد مبحث ادم یا خیر با یکدیگر صحبت کنیم. البته ادم در کتاب درسی صرفا در سه نیم خط توضیح داده شده است. به یاد داریم که ادم به معنی افزایش مایع میان بافتی است و چندین علت مانند افزایش سدیم، کاهش پروتئین، بسته شدن رگ لنفی، آسیب دیواره مویرگ و افزایش فشار سیاه رگی برای آن در نظر گرفته شده است. متاسفانه در کنکور های سال های اخیر درصد زیست کنکور بیش از یکصد و پنجاه هزار نفر!!! در تست زیست زیر صفر و منفی می باشد. مگر امکان دارد؟
بله! زیرا دانش آموزان درس خواندن و چگونه زیست بخوانیم را بلد نیستند. ما در این مقاله دانش آموزان را به چند گروه تقسیم می کنیم. دانش آموز نوع اول ادم را چگونه می خواند؟ کتاب را برمیدارد و شروع به خواندن دلایل ادم بدون فکر کردن به مفهوم آن می کند. افزایش سدیم کاهش پروتئین افزایش سدیم کاهش پروتئین افزایش سدیم کاهش پروتئین و به همین شکل صرفا تکرار می کند. این دانش آموز در سر جلسه کنکور و تست زیست، با مقداری تغییر در سوال دچار سردرگمی می شود و احتمالا تست زیست کنکور را اشتباه جواب می دهد. به قول دانش آموزان، مفاهیم را با یکدیگر قاطی میکنند. این نوع دانش آموزان حداکثر در کنکور پزشکی ده درصد بیشتر نخواهد زد.
کدام دانش آموزان می توانند به درصد ۴۰ در تست زیست کنکور برسند؟
پس ما نباید جزء دانش آموزان نوع اول باشیم. دانش آموز نوع دوم کسی است که حین خواندن دلایل ادم، علاوه بر این که فیزیولوژی طبیعی گردش مواد را بلد است و همچنین می داند که ادم چیست، در حین خواندن دلایل ادم، به این موضوع فکر می کند که چرا باید مثلا کاهش پروتئین ادم بدهد. چرا بسته شدن رگ لنفی منجر به ادم می شود.
مثلا می دانیم که بازگشت بخشی از مایع میان بافتی از طریق رگ لنفی صورت می گیرد و طبیعتا اگر رگ لنفی بسته شود، بازگشت بخشی از مایع میان بافتی مختل می شود و این موضوع باعث افزایش مایع میان بافتی و ادم می شود. طبیعتا دانش آموزی که علل ادم را به این شکل یاد گرفته است، هیچ وقت دچار اشتباه نمی شود و فراموش نمیکند و مثلا قاطی نمی کند که افزایش سدیم باعث ادم می شود یا کاهش آن. زیرا فیزیولوژی و علت را بلد است. این نوع دانش آموزان در کنکور پزشکی میتوانند تا درصد ۴۰ را کسب کنند اما بییشتر نه! زیرا برای کسب درصد بیشتر باید مانند دانش آموز نوع سوم به درس خواندن نگاه کنند که در ادامه توضیح خواهیم داد.
درس خواندن مفید تر و پر بازده تر چگونه است؟
پس برای کسب درصد بالای ۴۰ باید تبدیل به دانش آموز نوع سوم بشویم. دانش آموز نوع سوم، کسی است که در زیست کنکور و چگونه زیست بخوانیم مثلا در موضوع ادم، علاوه بر این که فیزیولوژی بلد است، میداند ادم چیست، میداند دلایل ادم چیست و میداند که چرا هر یک از این دلایل ادم می دهند، این را نیز میداند که اصلا هر یک از این دلایل چرا ایجاد می شوند؟ به عبارتی چرا باید فردی دچار افزایش سدیم یا کاهش پروتئین شود؟ آیا تا به حال برای ما پیش آمده است که دچار مثلا کاهش پروتئین شویم؟!
بنابراین دانش آموز باید به تک تک این موضوعات فکر کند. چه می شود که پروتئین کاهش می یابد؟ مثلا ممکن است فرد پروتئین جذب نمی کند یا با ادرار پروتئین دفع می کند و یا پروتئین ها در بدن می شکند. بنابراین اختلالات جذبی گوارش، نارسایی کلیه و افزایش غیرطبیعی هورمون کورتیزول یا افزایش فعالیت هیپوفیز پیشین می تواند منجر به کاهش پروتئین شود. دانش آموزی که این مفایم را بلد است در کنکور پزشکی و تست زیست، درصد ۷۰ را کسب می کند!
فقط این دانش آموزان در کنکور پزشکی قبول می شوند
برای کسب درصد ۱۰۰ در موضوع ادم، علاوه بر این که همه مطالب بالا را باید بدانیم، باید درمان ادم را نیز بدانیم! مثلا باید بدانیم که چه طور می شود سدیم را کاهش داد؟ نمیدانید؟ خب حتما منبع مطالعاتی خوبی ندارید. مثلا با کاهش هورمون آلدوسترون میتوان میزان سدیم را کاهش داد. بنابراین ما در مورد ادم باید فیزیولوژی طبیعی بدن را بدانیم، بدانیم ادم یعنی چه؟ بدانیم علل ادم چی مواردی هستند؟ بدانیم چرا این علت ها ادم ایجاد می کنند؟ بدانیم این علت ها اصلا چرا ایجاد می شوند و بدانیم چه طور می توان این علت ها را برطرف کرد.
بنابراین در چگونه زیست بخوانیم شما همیشه باید در مورد هر موضوع بپرسید چرا و چگونه… در واقع اگر میگوید هورمون ضد ادراری بازجذب آب در کلیه ها را افزایش می دهد، شما باید از خود بپرسید چرا این اتفاق می افتد و چگونه این اتفاق می افتد و مادامی که جواب این دو را نمیدانید، درس خواندن شما کامل نشده است. البته در وب اپلیکیشن زیست بنیان، همه مطالب به صورت ترکیبی توسط آقای دکتر حامد طاهری توضیح داده شده است و نیازهای علمی شما کاملا برطرف شده است و در کنار آن از شیوه های نوین آموزش مانند آموزش قطره ای استفاده شده است.
خلاصه مقاله
بنابراین تا به حال دو قانون چگونه زیست بخوانیم را برای کسب نتیجه دلخواه در تست زیست و کنکور پزشکی را کامل یاد گرفتیم. قانون اول این بود که قطره ای می خوانیم و تا یک بخش را یاد نگرفته ایم بخش بعدی را شروع نمی کنیم و قانون دوم این شد که آن بخش را مفهومی و ترکیبی میخوانیم که برای این کار طبیعتا نیاز به یک منبع مطالعاتی خوب داریم. در مقاله بعدی قانون سوم پگونه زیست بخوانیم را برای شما توضیح خواهیم داد تا بتوانید در درس خواندن خود تحول شگفت انگیزی ایجاد کنید
#زیست رو میترکونیم
#من یک بنیانی ام
#بنیان برای ایران